The influence of training task stimuli on transfer effects of working memory training in aging [L’influence des stimuli de la tâche d’entraînement de la mémoire de travail sur les effets de transfert dans le vieillissement]

TitreThe influence of training task stimuli on transfer effects of working memory training in aging [L’influence des stimuli de la tâche d’entraînement de la mémoire de travail sur les effets de transfert dans le vieillissement]
Type de publicationJournal Article
Year of Publication2017
AuteursCantarella, A, Borella, E, Carretti, B, Kliegel, M, Mammarella, N, Fairfield, B, de Beni, R
JournalPsychologie Française
Date Published07/2017
ISSN0033-2984
Mots-clésaging, Effets de transfert, Emotional stimuli, Entraînement de la mémoire de travail, Mémoire de travail visuospatial, Stimuli émotionnels, transfer effects, vieillissement, Visuospatial working memory, working memory training
Résumé

Working memory (WM) training is known to produce benefits in older adults’ WM. Transfer effects to untrained abilities, however, remain controversial and several aspects are thought to influence the generalization of benefits, including the kind of stimuli used in the training tasks, an aspect rarely addressed in older adults. Objective The present study had two aims: (1) to test the efficacy of a visuospatial WM training procedure in older adults, in terms of specific and transfer effects; (2) to examine in two experiments whether the type of stimuli used in the training task influences the training's effectiveness. Experiment 1 adopted images with a neutral valence while experiment 2 used emotionally positive images based on evidence that older adults tend to remember positive stimuli better. In both experiments, specific training-related gains in a visuospatial WM task (the criterion task) and transfer effects on measures of verbal WM, visuospatial short-term memory, processing speed and reasoning were examined. Maintenance of training benefits was also assessed at an 8-month follow-up. Method Seventy older adult (63–75 years old) volunteers (35 for experiment 1, and 35 for experiment 2) were randomly assigned to a training or active control group. The same visuospatial WM training procedure was used in both experiments, manipulating only the type of stimuli used (neutral in experiment 1 and emotionally positive in experiment 2). Results In both experiments, only trained participants showed specific benefits in the WM criterion task. These gains were also maintained at the follow-up, but no transfer effects were identified. Conclusion Overall, our findings using the present visuospatial WM training paradigm suggest that it is less effective, in terms of transfer effects, than the same paradigm administered verbally in a previous study, regardless of the type of stimuli used in WM training tasks (neutral or emotionally positive stimuli).

S’il a été montré que l’entraînement de la mémoire de travail (MdT) produit des améliorations de la MdT chez les personnes âgées, les effets de transfert de tels entraînements restent controversés. L’étude présentée a deux objectifs : tester l’efficacité d’une procédure d’entraînement de la MdT visuospatiale et examiner l’effet du type de stimuli utilisés dans la tâche d’entraînement sur le résultat de l’entraînement – en termes d’effets spécifiques et de généralisation à des tâches non entraînés. Soixante adultes âgés (63–75 ans) ont suivi une même tâche d’entraînement, comportant soit des stimuli neutres (expérience 1), soit à valence positive (expérience 2). Les résultats montrent un effet positif de l’entraînement sur la tâche critère de la MdT (également maintenu après 8 mois) mais aucun effet de transfert n’a été mis en évidence, indépendamment du type de stimuli utilisés dans les tâches d’entraînement visuospaitale de la MdT.

URLhttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0033298417300213
DOI10.1016/j.psfr.2017.04.005