La formation professionnelle comparée à la formation générale

La formation professionnelle comparée à la formation générale

Le dernier numéro des LIVES Impact, co-rédigé par Pascal Maeder et Maïlys Korber, s’intéresse aux différences de perspectives professionnelles en Suisse entre les individus ayant suivi une formation professionnelle et ceux ayant opté pour une formation générale.

La formation professionnelle est connue pour faciliter l'entrée sur le marché du travail en fournissant des compétences spécifiques qui sont facilement utilisables dans une profession donnée. Ce type d'enseignement peut permettre aux jeunes d’être en bonne adéquation avec leur métier au début de leur carrière, mais il peut également rendre les travailleuses et travailleurs plus âgé·e·s vulnérables aux changements technologiques et aux modifications dans la structure de leurs professions. A l’inverse, les titulaires d'une formation générale peuvent rencontrer davantage de difficultés pour entrer sur le marché du travail à cause d'un manque de compétences professionnelles, mais elles et ils peuvent être mieux rémunéré·e·s après plusieurs années d'expérience, ce en raison de la plus grande flexibilité des qualifications générales. Pour aborder cette thématique, Maïlys Korber a étudié l'emploi et les salaires tout au long du parcours de vie des titulaires d'une formation professionnelle et les a comparés à ceux des titulaires d'une formation générale, tous deux au moment du secondaire supérieur. Les points clefs explicités par cette édition sont les suivants :

  • Jusqu’à l’âge de 30 ans, avoir suivi une formation professionnelle représente un avantage en matière d'emploi pour les hommes, comparé à l’enseignement général post-obligatoire. Après cet âge, le taux d’emploi des deux groupes est similaire.
  • Les perspectives d'emploi des femmes restent, elles, très semblables tout au long du parcours de vie, qu’elles aient une formation professionnelle ou générale.
  • Initialement, le revenu des hommes avec une formation professionnelle est plus élevé jusqu'à l’âge de 30 ans, tandis que les femmes titulaires d’une formation supérieure jouissent déjà d'un tel avantage à 26 ans.

Lire l'intégralité de cette édition
Version courte imprimable

LIVES Impact (ISSN: 2297-6124) publie régulièrement des notes de synthèse portant sur des recherches issues du Pôle de recherche national LIVES « Surmonter la vulnérabilité: perspective du parcours de vie » (PRN LIVES). Ces notes s’adressent à un public professionnel actif dans la politique sociale et les champs d’action associés. 

Series Editor: Pascal Maeder, KTT Officer, pascal.maeder@hes-so.ch 

LIVES Best paper award - 2020 edition

LIVES Best paper award - 2020 edition

In order to stimulate advances in the areas of vulnerability and life course studies, the Swiss National Centre of Competence in Research LIVES encourages scholars at the beginning of their career to apply to the LIVES Best Paper Award for Early Scholars. Deadline for the 2020 application: 30 June 2020.

The award was usually delivered during the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS) conference taking place in Germany at the University of Potsdam. Due to the COVID-19 situation, there will be no ceremony for this Award this year. However, we kindly ask the winner to send us a selfie with the prize upon reception, which will be sent out by postal mail. We will gladly post your picture on our website.

Send your application and read the participation criteria on our webform

Good luck!

LIVES Call for Research Projects

LIVES Call for Research Projects

The NCCR LIVES "Overcoming vulnerabiliy: Life course perspective" invites advanced researchers to submit a research project proposition with an international collaboration until June 30, 2020.

The funding will start as of January 2021 at the earliest and will finish at the end of 2022 at the latest.

The amount for the funding of this call is 600,000 CHF for 3 projects (200,000 CHF per project). There is possibility to hire a post-doc for this type of project (but not for a PhD student given the short delay).

All details can be found on this webpage: "Call for contributions - LIVES international research project call"

Please do not hesitate to contact us at Lives.scientific@unil.ch for more information.

SLLS Summer School 2020 - Cancelled

Due to the COVID-19 situation, the 2020 SLLS Summer School on Longitudinal and Life Course Research has been cancelled.

IEE Webinar - Event Studies, Endogenous Timing and the Child Penalty

The child penalty is widely regarded as a main driver of the gender wage gap. This paper contributes to the literature by combining an event study framework with instrumental variables (IV) using the outcomes of in vitro fertilization (IVF) in Norway as instruments.

The next IEE Webinar will be held online on Wednesday 13 May 2020 from 14:15 to 15:45. (see access on Zoom below)

Prof. Edwin LEUVEN (University of Oslo, Norway) will give the lecture:
Event Studies, Endogenous Timing and the Child Penalty

The child penalty is widely regarded as a main driver of the gender wage gap. This paper contributes to the literature by combining an event study framework with instrumental variables (IV) using the outcomes of in vitro fertilization (IVF) in Norway as instruments. We find that the endogeneity of fertility timing introduces substantial omitted variable bias in a regular OLS event study, while delayed fertility and intensive margin fertility responses lead to bias in previous IV estimates using IVF treatments. Our approach addresses these issues by centering time on the age of child rather than on time of the IVF attempt, and by instrumenting first and second births. The resulting estimates show that (i) fertility has short-lived negative effects on mother's earnings that mostly disappear after two to three years; (ii) effects are similar for the extensive and intensive margin of fertility; and (iii) partners are shielded from any negative effects.

Access

Please join Zoom meeting : https://unige.zoom.us/j/779077632
Meeting ID: 779077632
Password: 1211